Szigetek – kutatási téma diákoknak
Előadó: |
|
Időtartam: |
45 |
Technikai eszközök: |
számítógép, kivetítési lehetőség |
Hallgatóság: |
max. 50-60 fő, 11-12. osztály |
Ismertető: |
Az előadáson a szigetek témáját mutatjuk be. A szereplő módszerek könnyen megérthetők és elemi matematikán (középiskolás matematikán) alapulnak. A sziget fogalmát részletesen elmagyarázzuk. Ismertetjük a téma motivációját, valamint történetét Czédli Gábor (Szeged) eredményével kezdve. Áttekintést adunk a témában fellépő elemi módszerekről, az elemi eredményekről és a megoldatlan problémákról. Legyen adott egy rács. Minden cellához hozzárendelünk egy magasságot. Egy rögzített alakú alakzatot szigetnek nevezünk, ha a cellái magasabbak a szomszédos celláknál. A szigetek maximális száma központi kérdés. A fogalom az információelméletből származik (S. Földes, N. Singhi), azonban a téma új kutatási területté vált. A felmerülő kérdések diákok számára könnyen megérthetők, vizsgálhatók, fejlesztve kreativitásukat és kihívást jelentve nekik (és nekünk) új eredmények megtalálására. |