Szigetek – kutatási téma diákoknak

Előadó:
Időtartam: 45
Technikai eszközök:

számítógép, kivetítési lehetőség

Hallgatóság: max. 50-60 fő, 11-12. osztály
Ismertető:

Az előadáson a szigetek témáját mutatjuk be. A szereplő módszerek könnyen megérthetők és elemi matematikán (középiskolás matematikán) alapulnak. A sziget fogalmát részletesen elmagyarázzuk. Ismertetjük a téma motivációját, valamint  történetét Czédli Gábor (Szeged) eredményével kezdve. Áttekintést adunk a témában fellépő elemi módszerekről, az elemi eredményekről és a megoldatlan problémákról. Legyen adott egy rács. Minden cellához hozzárendelünk egy magasságot. Egy rögzített alakú alakzatot szigetnek nevezünk, ha a cellái magasabbak a szomszédos celláknál. A szigetek maximális száma központi kérdés. A fogalom az információelméletből származik (S. Földes, N. Singhi), azonban a téma új kutatási területté vált. A felmerülő kérdések diákok számára könnyen megérthetők, vizsgálhatók, fejlesztve kreativitásukat és kihívást jelentve nekik (és nekünk) új eredmények megtalálására.