Mobilalkalmazások és jellemzőik
Az alábbiakban bemutatunk néhány, Android operációs rendszeren elérhető, a tanításban okosan, jól használható alkalmazást és játékot.
A válogatás alapja elsősorban a népszerűség volt, az alábbi játékok több százezres (milliós) letöltöttséggel büszkélkedhetnek. Ez azt is jelenti, hogy diákjaink nagy része jó eséllyel ismeri, használja ezeket a játékokat (az alkalmazásokat pedig könyedén megtalálja...). Éppen ezért lenne hasznos, ha mi magunk is megismernénk ezeket, s megtanulnánk azt, hogyan lehet ezen játékokon keresztül megközelíteni bizonyos matematikai tartalmakat a diákjaink számára. Az alkalmazások használatával kis túlzással a játszva tanuláson keresztül szinte észrevétlenül sajátíthatnak el matematikai ismereteket, s jó kérdésekkel még akár motiválni is lehet őket magasabb szintű, konkrétabb, absztraktabb tartalmak elsajátítása felé. A számítógéppel, illetve a számítógépes játékokon keresztül kialakult, fejlesztett gondolkodási képességek közé tartoznak például a megfigyelések, a gyors alkalmazkodás képessége, a szabályok gyorsabb kikövetkeztetése, a hipotézisek megfogalmazásának képessége, illetve az, hogy a diákok azokat a folyamatokat részesítik előnyben, melyek aktív cselekvéssel járnak.
A bemutatott alkalmazások és játékok néhány általános jellemzője:
- Ingyenesek (javarészt) (Google Play)
- Gyorsan letölthetők.
- Egyszerű célok által vezéreltek.
- Könnyű kezelhetők.
- Általában rövid, gyors „rapid” fordulókat, szinteket biztosítanak.
- Elakadás esetén „hint”-ek állnak rendelkezésre (ez egy nagyon komoly módszertani előnyük, amelyből a tankönyvek példatárak szerzői is sokat tanulhatnának, a magyar oktatási kultúrából ez hiányzik.)
- Azonnali választ kapunk.
- Az elért eredmények azonnal megosztatók.
- Többé-kevésé észrevétlenül fejleszt(het)nek a matematikában értékes készségeket, képességeket, kompetenciákat.